از گذشته تا به حال، پیشگیری از بروز در کنار رفع عارضه ­های پوستی به منظور حفظ لطافت، شادابی و جوانی صورت در اولویت افراد بوده، چرا که از مهمترین فاکتورهای زیبایی بشمار می­ رود.

از این روهمواره یکی از محصولات آرایشی و بهداشتی که از آغاز این صنعت مورد توجه قرار داشته، محصولات مربوط به پوست صورت بوده است. از جمله عواملی که می­ تواند زمینه ساز بروز عارضه ­های پوستی شود فاکتور سن است که زیاد شدن آن با کاهش فاکتورهای رطوبت رسان طبیعی موجود درپوست همراه است که موجب کاهش قابلیت پوست در نگهداری رطوبت شده و پوست، ظاهری چروکیده به خود می ­گیرد.

علاوه بر عامل سن عواملی همچون استرس و نگرانی نیز موجب تقویت این عارضه ­ها در پوست می­ شوند. از مهمترین عواملی که می ­تواند به ساختار پوست آسیب برساند اشعه UV نور خورشید است که علاوه برایجاد لک و کک و آسیب رسانی به ساختار کلاژن پوست، موجب خشکی، سوختگی و خشن شدن پوست شده و زمینه ساز پیدایش خطوط ریز در سطح پوست می­ باشد.

همچنین در این میان رادیکال­ های آزاد با آسیب رسانی به سلول­های پوستی اپیدرم نقش کلیدی در پیری زودرس پوست ایفا می­‌کنند.

ویتامین c

ویتامین C یا آسکوربیک اسید یکی از ریزمغذی­ های مورد نیاز برای بدن است که هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی در سلامت پوست و بدن نقش به سزایی دارد و از آنجا که بدن قادر به سنتز ویتامین C نمی­ باشد نیاز بدن به این ویتامین اجتناب ناپذیر است.

این ویتامین در بدن موجب افزایش جذب آهن، بهبود عملکرد برخی هورمون­ ها، افزایش تراکم استخوانی، سنتز اپی نفرین از تیروزین (بهبود عملکرد مغز و رفتارهای عصبی)، درمان برخی از سرطان­ها و ... می­گردد. همچنین این ویتامین بر روی سلامت پوست تاثیر به سزایی دارد.

با توجه به دفع سریع محلول آبی ویتامین C از بدن و در عین حال سرعت نفوذ و جذب بالای این ویتامین از طریق پوست، استفاده موضعی آن در غلظت­ های مشخص بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که مصرف روزانه آن به تنهایی با بهبود علائم پیری پوست موجب بازیابی جوانی پوست و استفاده آن در کنار لایه بردارهای دیگر جایگزین مناسبی است برای افرادی که تمایل به روش­های تهاجمی ­تر مانند پیلینگ، لیزر فرکشنال CO2 و میکرونیدلینگ دارند.